Planowana budowa drogi ekspresowej S16 przez Biebrzański Park Narodowy to drażliwy temat dla mieszkańców jego okolic oraz ekologów.
Droga ekspresowa w Biebrzańskim Parku Narodowym
Planuje się, że odcinek drogi S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk będzie przebiegał przez najcenniejsze przyrodniczo tereny Krainy Wielkich Jezior Mazurskich, w tym przez Biebrzański Park Narodowy. Decyzja ta będzie miała znaczący wpływ na przyrodę i dziką faunę i florę Biebrzańskiego Parku Narodowego. Odcinek drogi S16 Mrągowo – Ełk nie przeszedł jeszcze żadnych procedur związanych z wydaniem decyzji środowiskowej, tzn. nie wiadomo, jak te procedury będą przebiegać w ramach projektu i czy nie spowodują nowych zagrożeń dla środowiska naturalnego. Pojawia się jednak spora liczba przeciwników tego pomysłu.
Biebrzański Park Narodowy a polityka transportowa
Realizacja bardziej efektywnej polityki transportowej wymaga dokładnej analizy różnych tras na dłuższych dystansach. Jednocześnie ważne jest, aby zapewnić zachowanie walorów przyrodniczych o wyjątkowej wartości dla naszego kraju, takich jak Wielkie Jeziora Mazurskie czy Biebrzański Park Narodowy. W tym przypadku warianty proponowane przez stronę społeczną mogą prowadzić do takich sytuacji, w których odcinki S16 i Via Carpatia przebiegałyby przez obszary cenne przyrodniczo.
Ochrona środowiska w Biebrzańskim PN
Ważne jest, aby te projekty, które będą realizowane, były zgodne ze standardami ochrony środowiska, a także uwzględniały możliwości rozwoju infrastruktury społecznej. W chwili obecnej nie istnieją żadne projekty w ramach autostrady S16/Via Carpatia. Istnieje kilka wariantów proponowanych przez różne strony, ale prace nad żadnym z nich jeszcze się nie rozpoczęły, w tym badania oddziaływania na środowisko.